Z tego tekstu dowiesz się:

  • Co to jest Jednolity Plik Kontrolny?
  • Jak od stycznia opłacać składki na ZUS?
  • Ile wyniesie kwota wolna od podatku?
  • Czy zmienił się limit kosztów uzyskania przychodu?
  • Co to jest podzielona płatność?
  • W jaki sposób mBank pomaga przedsiębiorcom postawić pierwsze kroki?

 

Zakładasz firmę? Pierwsze kroki są łatwe – możesz zarejestrować ja bez wychodzenia z domu za pośrednictwem mBanku. Później już jako przedsiębiorca stajesz przed wyzwaniem rozkręcania działalności, zatrudniania zespołu i pozyskiwania klientów. Musisz pamiętać także o mniej fascynujących sprawach, czyli podatkach. Jeśli się pogubisz, to może cię to słono kosztować! Dlatego jako początkujący przedsiębiorca zapoznaj się ze zmianami, które zaszły w systemie podatkowym od początku 2018 roku. Jeśli dopiero chcesz otworzyć własną firmę, to w tekście znajdziesz opis nowej usługi mBanku, która bardzo ci to ułatwi.

Jednolity Plik Kontrolny

Od stycznia wszyscy podatnicy VAT mają obowiązek raportować wszystkie transakcje objęte tym podatkiem do urzędu skarbowego raz w miesiącu, niezależnie do tego, czy rozliczają się miesięcznie, czy kwartalnie. Zwróć więc szczególną uwagę na to, aby bezbłędnie zamieszczać na fakturach dane wystawcy i odbiorcy. Jest to o tyle ważne, że w przypadku nawet niewielkiej pomyłki Jednolity Plik Kontrolny będzie sporządzony błędnie zarówno u podatnika, jak i kontrahenta.

Składki ZUS

Od początku roku, czyli już składki za grudzień, musisz odprowadzić na jedno konto w ZUS, które zostało ci indywidualnie nadane przez tę instytucję. Warto wiedzieć, że został zlikwidowany także limit przychodów, od których były wcześniej płacone składki, więc  teraz musisz je odprowadzać od całości przychodów.

Wzrost płacy minimalnej

Jeśli planujesz zatrudniać pracowników, to musisz wiedzieć, że wzrosła płaca minimalna z 2000 zł brutto do 2100 zł brutto, co daje wartość 13,70 zł za godzinę. A na rękę będziesz musiał wypłacić pracownikowi minimalnie 1459,48 zł miesięcznie.

Ograniczenie opodatkowania ryczałtem

Teraz ważna informacja dla osób wynajmujących lokale lub budynki. Gdy przychód z tego tytułu przekroczy wartość 100 000 zł, podatnik nie będzie miał możliwości rozliczania się ryczałtem według stawki 8,5 proc. Nadwyżka przychodów ponad tę sumę będzie opodatkowana ryczałtem w wysokości 12,5 proc.

Więcej można wrzucić w koszty

W celu optymalizacji podatkowej wielu przedsiębiorców generuje koszty. Warto wiedzieć, że limit na zakup środków trwałych, który można jednorazowo zaliczyć w koszty, wzrósł z 3500 zł do 10 000 zł.

Wzrost kwoty wolnej od podatku

Dla podatników zarabiających mało lub nieregularnie istotną zmianą jest wzrost kwoty wolnej od podatku, która aktualnie wynosi 8000 zł. Jeśli więc twój roczny dochód wynosi mniej niż ta kwota, nie zapłacisz podatku. Warto wiedzieć, że jeśli rocznie zarabiasz więcej niż 127 000 zł, to nie obowiązuje cię kwota wolna i jesteś w wyższym progu podatkowym, który wynosi 32 proc.

Wyższe KUP dla twórców

Wraz z początkiem roku podniesiono limit kosztów uzyskania przychodu dla twórców z 42 764 zł do 85 528 zł. Wyższy limit pozwoli obniżyć podatek, którym twórcy zostaną obciążeni. Ten zapis dotyczy osób działających w następujących branżach:

  • architektura,
  • literatura piękna,
  • sztuki plastyczne,
  • muzyka,
  • fotografia,
  • sztuka audiowizualna,
  • programy komputerowe,
  • dziennikarstwo,
  • sztuka aktorska i estradowa,
  • publicystyka.

 

Podzielona płatność od lipca 2018 r.

Od lipca 2018 r. zostanie wprowadzony tzw. mechanizm podzielonej płatności. Kupujący będzie mógł dowolnie zadecydować, czy chce kwotę brutto przekazać na konto rozliczeniowe sprzedawcy, czy ją podzieli. W tym drugim przypadku kwotę netto trzeba będzie wpłacić na standardowy rachunek rozliczeniowy, ale VAT na konto VAT. Takie konto każdy przedsiębiorca będzie miał dodatkowo założone do istniejącego rachunku firmowego. Pamiętaj, że decyzja, czy dzielić płatność, należy tylko do kupującego, a sprzedawca na każdy wariant płatności musi wyrazić zgodę.

Skomplikowane? Skorzystaj z bezpłatnej pomocy

Jeśli nie masz fachowej wiedzy z zakresu księgowości ani nigdy wcześniej nie prowadziłeś własnej rachunkowości, warto poprosić o pomoc. Błędy w rozliczeniach z urzędem skarbowym mogą potem sporo cię kosztować.

mBank udostępnił nową usługę, która polega na tym, że z pomocą banku przechodzisz przez cały proces założenia firmy, dodatkowo otwierasz konto firmowe i zakładasz Profil Zaufany, który ułatwi ci weryfikację dokumentacji urzędowej. Wszystko możesz załatwić poprzez bankowość elektroniczną (jeśli jesteś klientem mBanku), za pośrednictwem kuriera lub w placówce banku. Jednak bardzo ważną zaletą tej usługi dla osób niezorientowanych w księgowości jest możliwość skorzystania z bezpłatnej pomocy specjalistów w tej dziedzinie. Masz w głowie pomysł na biznes? Nie wahaj się już dłużej i załóż firmę z mBankiem!