Z tekstu dowiesz się:

  • w jaki sposób możesz odnieść sukces poznając przykłady z życia wzięte,
  • zobaczysz, że zazwyczaj największe ograniczenie, to brak wiary w siebie,
  • dowiesz się, że inspirację do działania możesz czerpać z otaczającego cię świata.
     

Cztery na dziesięć zarejestrowanych w Polsce działalności gospodarczych, to firmy prowadzone przez kobiety. Statystyki pokazują, że prowadzenie biznesu wcale nie jest domeną mężczyzn, jednak gdy mówimy „przedsiębiorca”, to właśnie ich mamy najczęściej na myśli. Panie mogą się pochwalić wieloma sukcesami w biznesie, przy czym droga ich karier jest bardzo zróżnicowana. Tak samo jak motywy, którymi kierowały się, stawiając pierwsze kroki w przedsiębiorczości.


Oczywiście, część tych firm powstała z przymusu, gdy pracodawca wymagał prowadzenia działalności gospodarczej od osoby zainteresowanej współpracą. Na szczęście większość kobiecych biznesów powstaje z pasji i chęci kreatywnego działania.

U każdego przedsiębiorcy, niezależnie od tego, jakiej jest płci, liczy się charakter i wyjątkowe cechy osobowości, które sprawiają, że sprawdzi się w prowadzeniu biznesu. Kluczowe są kompetencje niezbędne do odniesienia sukcesu, takie jak umiejętność organizacji pracy własnej, zarządzania pracownikami, czy dbania o finanse. Można jednak wskazać charakterystyczne zachowania, które cechują kobiety na stanowisku właściciela firmy.

 

Słaba płeć?

Według badania przeprowadzonego przez Firmy.net oraz Instytut Badań i Analiz OSB przedsiębiorstwa prowadzone przez kobiety charakteryzują się większą stabilnością cen, poziomu sprzedaży i sytuacji finansowej. Kobiety w biznesie są bardziej otwarte na różnorodność i dopuszczają do głosu różne opinie, chętnie poznają zdanie osób o odmiennych poglądach, są również większymi optymistkami niż mężczyźni.

Rzadziej od nich podejmują bardzo ryzykowne decyzje i zazwyczaj wolą się zabezpieczyć i w każdej sytuacji mieć wcześniej przygotowany inny plan działania na wypadek niepowodzenia podstawowej strategii.

 


Impuls, który zmusza do działania

Czynniki, które motywują przedsiębiorców do działania są takie same niezależnie od tego, czy właściciel firmy jest kobietą, czy mężczyzną. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PARP, firmy powstają najczęściej, gdy przyszli przedsiębiorcy chcą wykorzystać sprzyjające okoliczności, nie mogą znaleźć pracy na etat, dążą do niezależności i samodzielności w podejmowaniu decyzji oraz stają przed możliwością rozwoju zawodowego. W przypadku kobiet przedsiębiorczyń listę tę możemy uzupełnić o kilka dodatkowych czynników.

 

Zdrowa rywalizacja

Kobiety doskonale sprawdzają się również w biznesach, w których prym wiodą mężczyźni. Niejedna firma budowlana to biznes założony i z powodzeniem prowadzony przez kobiety. Panie działają również w branży motoryzacyjnej. Doskonałym przykładem jest Solange Olszewska, która stoi za sukcesem Solaris Bus & Coach S.A. – drugiego po fabryce MAN dostawcy autobusów w Polsce.

Iwona Kornatko, to z kolei jedna z niewielu właścicielek warsztatów samochodowych w Polsce. Od lat prowadzi ona w Warszawie serwis samochodowy Morela, a także blog Warsztat Na Obcasach. Jest on skierowany do innych Pań, które chciałyby poznać tajniki motoryzacji.

 

Kreatywność w cenie

Silna motywacja, chęć sprawdzenia swoich możliwości i udowodnienia otoczeniu, że stereotypowe podejście do roli kobiet w biznesie nie ma większego uzasadnienia często stają się motorem działania. Kreatywne osoby doskonale sprawdzają się m.in. prowadząc takie biznesy, jak agencje reklamowe zajmujące się kompleksowym opracowaniem strategii dla innych firm.

 

Ewa Minge, polska projektantka mody udowodniła, że kluczem do osiągnięcia sukcesu jest własny upór i ambicja. Te dwie cechy nieustannie motywują ją do pracy i stawiają w jednym rzędzie obok najbardziej prestiżowych domów mody. Swoją firmę założyła w wieku 24 lat. Trzy lata później zajęła się już luksusowym wzornictwem przemysłowym i stworzyła unikalną linię EVA Minge, projektując kolekcje koktajlowe, biznesowe, wieczorowe i sportowe.

Jej talent doceniła jedna z najważniejszych kobiet w polskiej polityce - Jolanta Kwaśniewska, która na długi okres powierzyła jej kompletowanie własnej garderoby. Podstawą jej sukcesu jest dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb rynku, reagowanie na jego trendy.

 

Samodzielnie, na szerokich wodach

Chęć samorealizacji i pracy na własny rachunek, to jeden z głównych bodźców motywujących kobiety do działania. Doskonałe przykłady, to gabinety kosmetyczne, zakłady fryzjerskie, czy prywatne gabinety lekarskie. Jednak na takie rozwiązanie decydują się kobiety o najróżniejszych specjalizacjach.

Panie, które są architektkami, czy projektantkami wnętrz i jedocześnie lubią same o sobie decydować z łatwością odnajdują się w roli przedsiębiorcy. Z tego samego powodu własną działalność gospodarczą założyła Anna Tomasiewicz z Wrocławia. Z wykształcenia jest księgową, pracowała w różnych firmach, ciągle mając przekonanie, że tak naprawdę pracuje na czyjś sukces i jej wiedza i doświadczenie mogłyby jej przynieść wyższe dochody niż te, które dostaje z umowy.

Długo zastanawiała się nad otworzeniem własnego biura księgowego, ponieważ bardzo obawiała się braku klientów. Uwierzyła w siebie, gdy uzyskała uprawnienia doradcy podatkowego. Otworzyła kancelarię i teraz sama wyznacza sobie cele, które chce zrealizować.

 

Ważny jest impuls!

Na realizację własnych pomysłów panie nie zawsze mają miejsce, gdy pracują na etacie. Impulsem do założenia firmy dla wielu z nich jest chęć przeciwstawienia się narzuconym ograniczeniom i stworzenia sobie pola do rozwoju.

 

Natalia nigdy nie myślała o założeniu własnej firmy, jednak będąc na wakacjach za granicą zainspirowała ją mała manufaktura, w której ręcznie wyrabiano słodycze.

Po powrocie do kraju szukała tradycyjnych przepisów na produkcję cukierków i lizaków, a pierwsze wyroby produkowała w domowej kuchni. Sprzedawała je wśród znajomych i przez internet, ponieważ mieszkając w małej miejscowości nie miała dużego rynku zbytu. W końcu postanowiła zaryzykować i otworzyła swój pierwszy sklepik w większym mieście. Biznes rozwija się na tyle dobrze, że teraz myśli o otwarciu kolejnych „warsztatów” w innych miastach.

 

Z sercem do biznesu

Własna działalność, to dla wielu kobiet sposób na połączenie pracy zarobkowej z możliwością rozwijania swojej pasji. Przedsiębiorcze kobiety mogą prowadząc firmę robić to, co kochają, rozwijać się i czerpać nieustannie inspirację. W ten sposób do biznesu podchodzi znana restauratorka Magdalena Gessler. Już w trakcie studiów w Madrycie zafascynowała się kuchnią i gotowaniem. Pomysł o byciu restauratorką ze sfery marzeń do realizacji przeszedł, gdy poznała Piotra Gesslera, swojego późniejszego męża.

Wspólnie z nim prowadziła swoją pierwszą restaurację. Od tego czasu nieustannie rozwija się w tym, co robi. Jest autorką książek kucharskich i felietonów kulinarnych. Jej ogromnym sukcesem jest program „Kuchenne rewolucje”, w którym ratuje od bankructwa polskie restauracje, a także rola jurorki w polskiej edycji programu „Masterchef”.

 

Joanna od kiedy pamięta zajmowała się reklamą. Pierwszą pracę znalazła zaraz po studiach. Od tego czasu kilkukrotnie zmieniała pracodawców. W końcu jeden z nich zażądał od niej założenia działalności gospodarczej. Zgodziła się, ponieważ miała zagwarantowaną umowę o współpracą. W końcu znudziła jej się praca w korporacji, bo dla osoby kreatywnej oznaczała więcej ograniczeń niż możliwości rozwoju. Zaczęła działać pod własną marką, zatrudniła sprawdzonych ludzi i obecnie konkuruje z dużymi agencjami przy złożonych projektach.

 

Zmiana, która wyszła na dobre

Nie wszystkie panie w prowadzeniu działalności gospodarczej widzą szansę dla siebie. Czasami konieczność jej założenia postrzegana jest jak zło konieczne, a decyzja o zostaniu przedsiębiorcą jest odwlekana. Niekiedy jest to jedyne rozwiązanie, gdy nie mogą znaleźć zatrudnienia na etacie na satysfakcjonujących je warunkach. Okazuje się jednak, że taki początkowy przymus może być najlepszą rzeczą, jaka mogła spotkać młodą bizneswoman.

 

W ten sposób swoją karierę rozpoczęła między innymi Dorota Jarodzka-Śródka – właścicielka firmy deweloperskiej Archicom. Nie mogła znaleźć pracy w wymarzonym biurze projektowym, którego profil pozwoliłby na kontynuowanie pracy doktorskiej, więc wraz z mężem i przyjaciółmi założyła firmę, która później zrealizowała wiele inwestycji, jest teraz znana w całym kraju i szykuje się do wejścia na giełdę.

Niektóre prężnie działające kobiece biznesy to firmy, które powstały z konieczności wsparcia męża, które było realizowane nawet kosztem atrakcyjnej pracy na etacie. Często to również wspólny, małżeński biznes, który później owocuje pracą całkowicie na własny rachunek. Historia sukcesu Ireny Eris - nazywanej damą polskiego biznesu - rozpoczęła się, gdy razem z mężem stworzyła Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Sp. z o.o.

Początki jej działalności to produkcja jednego kremu, próby współpracy z ówczesnymi władzami, walki z biurokracją, pozyskania rzetelnych dostawców i pierwszych klientów. Obecnie z jej produktów korzystają kobiety z ponad 40 krajów.

 

Dobrze wykorzystana szansa

To rzadkie, ale firmy powstają też pod wpływem impulsu i chęci wykorzystania szansy, przed którą stają przyszłe biznesmenki. Ania z Gniezna jest pedagogiem. Pracowała w przedszkolu jednocześnie cały czas się dokształcała. Uczyła się pracy z trudnymi dziećmi, poznała język migowy. Nigdy nie zastanawiała się nad możliwością założenia firmy do czasu, aż trafiła na informację o możliwości pozyskania funduszy unijnych. Przekalkulowała, czy takie rozwiązanie może być dla niej opłacalne, ale nie zastanawiała się długo. Szybko doszła do wniosku, że musi działać. Skompletowała dokumenty do wniosku u wsparcie nowego biznesu.

Decyzja była pozytywna, kupiła sprzęt i materiały do których nie miała dostępu w placówkach w których do tej pory pracowała. Teraz nadal pomaga dzieciom i ich rodzicom i prowadzi szkolenia dla innych pedagogów.

 

Liczy się charakter, nie płeć

Problemy, z którymi borykają się kobiety prowadzące własne firmy w większości są takie same, jak w przypadku mężczyzn. To, co często powstrzymuje je od działania, to przede wszystkim brak środków finansowych na start, obawa o klientów, ale również brak wiary w siebie i swoje możliwości. Niestety, w przypadku pań często jest on spowodowany wpływami otoczenia oraz wcześniejszymi negatywnymi doświadczeniami zawodowymi.

Mimo że sytuacja ulega poprawie, to są one nadal zmuszone walczyć ze stereotypami, szowinizmem i utartymi schematami myślenia nakazującymi patrzeć na kobietę przez pryzmat „Pani domu”, a nie „Bizneswoman”. To właśnie z tego powodu kobieta prowadząca firmę, niezależnie od branży w jakiej działa, musi przekonać do siebie męskich kontrahentów i udowodnić im swoje kompetencje zanim nawiąże długotrwałe kontakty biznesowe.

 

Panie, nie bójcie się własnych marzeń!

Ważne jest, by przedsiębiorcze kobiety dążyły do realizacji swoich marzeń nie zważając na przeciwności. Wsparciem mogą być bliskie osoby, ale również doświadczone mentorki, czyli inne bizneswomen, które odniosły już sukces i mogą podzielić się zdobytą wiedzą i umiejętnościami z młodymi adeptkami.

 

źródła:

http://www.siecprzedsiebiorczychkobiet.pl/
http://www.een.org.pl/index.php/dzialalnosc-gospodarcza---spis/articles/motywatory-i-demotywatory-przedsiebiorczosci-kobiet.html
http://www.managernaobcasach.pl/zmiana-zaczyna-sie-w-glowie/
http://www.benchmark.pl/aktualnosci/firmy-prowadzone-przez-kobiety-sa-bardziej-stabilne.html
http://www.firmy.net/blog/trendy-i-newsy/
http://www.akademiaparp.gov.pl/o-akademii-parp.html
http://www.morela.com.pl/
http://www.warsztatnaobcasach.pl/
http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/1,142076,19566518,archicom-idzie-na-gielde-a-powstal-bo-wlascicielka-nie-mogla.html