W tym tekście:

  • Podpowiemy ci, jak znaleźć niszę rynkową i wykorzystać ją w optymalny sposób dzięki czemu twój biznes osiągnie sukces.
  • Wskażemy ci, z jakich rozwiązań i metod powinieneś skorzystać, aby we właściwy sposób zbadać rynek i sprawdzić, czy twój produkt jest w stanie spełnić oczekiwania odbiorców.
  • Pokażemy ci również, w jaki sposób śledzić trendy w różnych branżach w zależności od ich specyfiki. Wszystko to z wykorzystaniem darmowych lub nisko kosztowych narzędzi.

 

Nisza rynkowa, to wąska grupa odbiorców, która szuka produktu, który zaspokoi ich nietypowe potrzeby. Znajdź tę grupę, stwórz rozwiązanie, którego oczekują, a odbiorcy znajdą się sami. Nie będziesz musiał wydawać majątku na promocję i osiągniesz przewagę nad konkurencją.

Sukces twojego przedsięwzięcia zależy nie tylko od samego pomysłu na biznes, ale również od przyjętej przez ciebie strategii wejścia na rynek. Strategia niszy rynkowej jest często wykorzystywana przez małych i średnich przedsiębiorców, ponieważ jej największą zaletą jest minimalna konkurencja i związane z tym dość niskie nakłady na marketing i promocję. Rentowność przedsięwzięcia na ogół jest wyższa, dzięki wąskiej grupie odbiorców, którzy skłonni są zapłacić więcej za rozwiązanie, które zaspokoi ich specyficzne potrzeby.

Grupa twoich potencjalnych klientów z niszy rynkowej ma takie same lub bardzo zbliżone potrzeby. Wymagają oni dostarczenia im specjalistycznego rozwiązania o ściśle określonych parametrach, które jest w stanie je zaspokoić. Nisza, to część rynku, która czeka na odkrycie i wykorzystanie jej potencjału. Możesz ją znaleźć w każdej, nawet najbardziej nasyconej branży poprzez wykreowanie nowej potrzeby w umysłach klientów. Jest to trudne, ale możliwe.

Stosując strategię niszy rynkowej, musisz skupić się na specyficznych potrzebach twoich klientów.

 

O twoim sukcesie zdecyduje:

  • oryginalność i niepowtarzalność twojego produktu;
  • możliwość ograniczenia nakładów na promocję;
  • umiejętność rozwijania swoich unikalnych zdolności;
  • koncentracja twoich działań na zaspokojeniu specyficznych potrzeb wybranej grupy odbiorców.

 

Jak wykorzystać niszę rynkową?

  • Znajdź lub wykreuj grupę przyszłych odbiorców i określ ich oczekiwania. Dopiero później dopasuj do niej produkt lub usługę.
  • Poznaj cechy i potrzeby tej grupy. Wykorzystaj w tym celu Internet:
    - sprawdź fora (np. motoryzacyjne, modelarskie, wędkarskie, fotograficzne) - bardzo często internauci podsuwają pomysły pisząc, czego im brakuje, czego potrzebują, jak chcieliby spędzić czas, jakie mają hobby itp.,
    - porozmawiaj na czatach z przyszłymi odbiorcam
    i - pytaj o miejsca z ich najbliższej okolicy, w których mogliby zrealizować swoje potrzeby, np. restaurację przystosowaną dla rodzin z dziećmi, żłobek, zajęcia z mało popularnych sportów, tłumaczenia w rzadko spotykanych językach itp.,
    - na portalach społecznościowych poszukaj grup, których uczestnicy mogą być zainteresowani twoim produktem. Rozpocznij dyskusję na jego temat i poznaj ich opinie.
     
  • Sprawdź rynek, na którym chcesz zaistnieć. Nie zawsze to, co dla ciebie jest atrakcyjne, zyska uznanie klientów. Możesz w tym celu odwiedzić targi branżowe – poznasz opinie odbiorców, zobaczysz, co oferuje konkurencja, zweryfikujesz, czy jakiś inny podmiot ma już w swojej ofercie produkt lub usługę, którą ty zamierzasz wprowadzić, znajdziesz produkty, które mógłbyś wzbogacić o nowe funkcje.
  • Przeprowadź badanie wśród pasjonatów takich jak ty, dzięki czemu poznasz ich uwagi i opinie – ponieważ rodzina i znajomi mogą nie być obiektywni, jak najszybciej testuj swoje pomysły z osobami spoza najbliższego kręgu znajomych. Wykryjesz w ten sposób błędy swojego projektu już na etapie projektowania i łatwo w ten sposób unikniesz niepotrzebnych kosztów.
  • Przeanalizuj strony internetowe konkurencji. Zobacz, jakimi narzędziami dysponują, jaką mają taktykę zdobywania klienta, czy posługują się Facebookiem, forami internetowymi, istnieją w innych mediach społecznościowych.
  • Rozwijaj i wzbogacaj swoją ofertę, aby pozyskiwać nowych klientów i nie dać się wyprzedzić konkurencji, która w ślad za tobą będzie chciała wejść w tę samą niszę.

 

Działaj w określonym obszarze

Przykładem wykorzystania niszy zdefiniowanej pod kątem obszaru są wszelkiego rodzaju usługi świadczone dla małych lokalnych społeczności. Dobrym pomysłem na biznes często jest utworzenie klubików dziecięcych lub prywatnych żłobków i przedszkoli na nowych osiedlach, z jeszcze nierozwiniętą infrastrukturą, a już zamieszkałych przez wiele rodzin z małymi dziećmi, otwarcie tam apteki lub niewielkiej gastronomii oferującej domowe posiłki w przystępnych cenach.

 

Dostosuj produkt do grupy odbiorców

Grupę odbiorców możesz odnaleźć wśród pasjonatów takich, jak ty. Zrobili tak przedsiębiorcy, którzy oferują usługę polegającą na malowaniu kasków dla motocyklistów i osób uprawiających sporty motorowe, wytwarzają precyzyjne elementy fototrawione dla modelarzy, ręcznie przygotowują unikalne i wyjątkowo skuteczne przynęty dla wędkarzy, czy od podstaw tworzą części starych samochodów dla osób zajmujących się ich renowacją.

 

Oferuj unikalny asortyment

Możesz też wprowadzić na rynek unikalne rozwiązanie bez precyzowania grupy docelowej – takie, z którego będą mogli skorzystać wszyscy niezależnie od wieku, płci czy zainteresowań. Taki biznes, to na przykład produkcja opakowań próżniowych typu „cook–in”, które umożliwiają przygotowanie posiłków, ich rozmrażanie, podgrzewanie i transportowanie bez konieczności zmiany naczynia.

 

Wzbogać produkt

Wyróżnij się wśród konkurencji wzbogacając dostępny już na rynku produkt. Przykładem może być dodanie elektronicznego poradnika do każdego zakupu określonego modelu aparatu fotograficznego, rozbudowanie o pakiet ubezpieczeń każdej sprzedawanej przez biuro podróży wycieczki zagranicznej, czy produkcja i sprzedaż wytrzymałych pokrowców chroniących najbardziej wrażliwe elementy sprzętu fotograficznego.

 

Dodaj swoja usługę

Wykorzystaj możliwości, jakie daje nisza, oferując dodatkowe usługi przy sprzedaży produktów, które są dostępne również u innych handlowców. Doskonałym przykładem może być oferowanie obsługi pogwarancyjnej specjalistycznych urządzeń, darmowe zajęcia z trenerem osobistym do każdej pary specjalistycznych butów do biegania, czy bezpłatne lekcje bezpiecznej jazdy dla każdego kursanta ze szkoły jazdy.

 

Spełniaj zachcianki klienta

Wykorzystaj zmiany preferencji odbiorców i ich bogacenie się. Może to być wyjątkową szansą na rozwój biznesu. Tak powstały najpopularniejsze portale społecznościowe – ich twórcy skorzystali z rosnącej popularności Internetu. Kolejne pojawiły się, gdy z komórek przesiedliśmy się na smartfony. Inny przykład, który dodatkowo obrazuje odnalezienie grupy odbiorców o wyjątkowo specyficznych potrzebach, to tworzenie i sprzedaż dodatków do gier.

 

Wykorzystaj zmiany w prawie

Twoja szybka reakcja na zmianę regulacji prawnych również może być doskonałym punktem wyjścia do rozpoczęcia nowego biznesu. Nowelizacje niektórych ustaw, a nawet uchwał lokalnych samorządów powodują powstanie zapotrzebowania na nietypowe, nowe usługi. Obowiązek rejestracji w GIODO baz danych firm internetowych spowodował powstanie przedsiębiorstw specjalizujących się w tej tematyce. Konieczność podawania informacji o stosowaniu plików Cookie sprawiła, ze powstały usługi polegające na sprawdzeniu poprawności strony internetowej. Regionalne ograniczenia w możliwości używania pieców na paliwa stałe spowodowały wzrost liczby firm zajmujących się montażem i serwisowaniem innego rodzaju urządzeń grzewczych.

 

Bądź na topie - śledź nowości

Pojawienie się na rynku nowego produktu od razu powoduje powstawanie produktów komplementarnych. Osiągniesz sukces, jeśli będziesz szybszy od innych lub zrobisz to taniej. Takie produkty, to na przykład rękawiczki umożliwiające korzystnie z ekranów dotykowych, czy dedykowane futerały, które pojawiają się zaraz po wejściu na rynek nowego modelu telefonu komórkowego, smartfona lub tabletu.

 

Sięgnij po sprawdzone narzędzia

Poprawne rozpoznanie wielkości niszy i właściwa analiza potrzeb jej uczestników jest jednym z najtrudniejszych zadań, jakie przed tobą stoją. Podstawą jest zrozumienie sytuacji klienta i zdobycie informacji o jego preferencjach. Droga do sukcesu prowadzi przez umiejętne zadawanie pytań, słuchanie odpowiedzi oraz ich parafrazowanie. Kluczowa jest również umiejętność pozyskiwania i analizowania informacji o ich potrzebach i zachowaniach.

 

Aby sprawdzić, czego twoi klienci szukają w Internecie możesz skorzystać z kilku bezpłatnych narzędzi. Dzięki nim pozyskasz dane o popularności usługi, a także porównasz konkurencję powiązaną z twoim biznesem.

 

  • Google Adwords Keyword Tool pozwoli ci sprawdzić, czego szukają użytkownicy Internetu. Dzięki tym informacjom będziesz mógł dopasować swój produkt lub strategię do ich potrzeb. Narzędzie to da ci dokładną wiedzę m.in. na temat średniej, miesięcznej ilości wyszukiwań danego zapytania. Dane zbierane są z różnych rynków: lokalnych, regionalnych, światowych.

 

Jeżeli masz zamiar np. wprowadzić produkt niszowy w danej dziedzinie, to po takiej analizie będziesz wiedzieć, jakiej frazy powinieneś użyć, aby przebić się na pierwszą stronę wyników Google. Zapewni ci to wzrost popularności w sieci i pomoże w przejęciu pożądanego segmentu rynku klientów.

 

  • Google AdWords w prosty sposób pokaże ci zestawienie słów kluczy, które opisują twój produkt. Pokaże ci wskaźnik ich popularności, poziom konkurencji między istniejącymi w sieci firmami. W zależności od strategii, którą chcesz objąć, możesz w dowolny sposób sortować zapytania i dobierać frazy.

 

Słowa kluczowe ( ang. keyword), to frazy, które wpisujemy do wyszukiwarki internetowej w celu odnalezienia interesujących nas treści. To charakterystyczne określenia opisujące produkt lub usługę. Służą pozycjonowaniu stron internetowych. Aby mieć od razu właściwe trafienie w sieci, musimy użyć odpowiednich słów. Powinny one być jasne i precyzyjne.

 

  • Google Analytics nie pomoże ci znaleźć niszy, ale gdy twój biznes już ruszy, to pozwoli ci określić, kim są osoby odwiedzające twoją stronę internetową, poznać ich wiek, płeć, miejsce zamieszkania. Pozyskasz dzięki niemu wiedzę o potencjalnych odbiorcach, co ułatwi ci realizację ich potrzeb i właściwy dobór produktu.

  • Google Trends pozwoli ci porównać popularność wpisywanych przez konsumentów fraz, czyli częstotliwość zapytań kierowanych do wyszukiwarki Google. Dzięki niemu poznasz, która z fraz używana jest najczęściej i jak zmienia się jej popularność.

 

Dzięki Google Trends będziesz wiedzieć, jak i kiedy pozycjonować swój produkt, aby klient łatwiej odnalazł go w sieci. Jeżeli twój produkt jest sezonowy, jak np. nauka jazdy na snowboardzie, zobaczysz, kiedy najlepiej zacząć promować markę i produkt. Dowiesz się też, czy frazę snowboard warto połączyć dodatkowo np. ze słowem Alpy, Czechy, aby zwiększyć liczbę wyświetleń twojej oferty.

 

  • Trade Watch - to najpopularniejszy serwis monitorujący sprzedaż Allegro. Jego raporty pomogą ci analizować twoją sprzedaż i trendy na rynku. Dzięki nim poznasz również strukturę sprzedaży dla wybranej branży lub produktu, odkryjesz powiązane ze sobą produkty często kupowane przez użytkowników. Dowiesz się, jaką wartość sprzedaży osiąga twoja konkurencja, zdobędziesz wiedzę o aukcjach i sprzedawcach, którzy osiągnęli największe zyski dla danej frazy.

  • Jeżeli chcesz sprawdzić, jakich słów i zwrotów użył użytkownik sieci do znalezienia konkretnej strony, skorzystaj z bezpłatnych serwisów statystycznych: www.stat4u.pl czy www.stat.pl. Dopasujesz dzięki temu optymalne dla twojego biznesu słowa klucze.

  • desk research, to jedna z najtańszych metod zdobywania danych, którą będzie ci najłatwiej przeprowadzić. Co więcej - pewnie działasz w ten sposób na co dzień! Polega on na samodzielnym analizowaniu danych już istniejących i powszechnie dostępnych. W tym celu możesz m.in. skorzystać z danych statystycznych (GUS), prasy branżowej, opracowań dostępnych Internecie: danych o konkurencji, raportów instytucji badawczych.

 

Rodzaje i zarządzenie ryzykiem

Niestety, musisz pamiętać o tym, że każdy innowacyjny produkt, który będziesz chciał wprowadzić na rynek, narażony jest na ryzyko niepowodzenia. Musisz nauczyć się tym ryzykiem zarządzać i przewidywać sytuacje, które będą miały wpływ na powodzenie twojego biznesu. Postaraj się zrozumieć sam proces zarządzania ryzykiem, poprzez poznanie jego budowy i elementów składowych.

 

Jak skutecznie zarządzać ryzykiem:

  • zidentyfikuj ryzyko - zdiagnozuj potencjalne zagrożenia twojego pomysłu w zakresie samego produktu, nazwy, marki, opakowania, technologii, konkurencji, a także atrakcyjności segmentu rynku i wielkości niszy. Pomoże ci w tym tzw. analiza SWOT określająca mocne i słabe strony twojego przedsięwzięcia oraz szanse i zagrożenia z nim związane.

  • oceń ryzyko - oszacuj prawdopodobieństwo jego wystąpienia i to w jaki sposób wpłynie na działanie twojej firmy. Użyj swojej wiedzy i doświadczenia, lub poradź się ekspertów.

  • zaplanuj reakcję na ryzyko - ten etap pozwoli ci uniknąć negatywnych konsekwencji ryzyka i wykorzystać pojawiające się szanse. Możesz przybrać kilka najpopularniejszych postaw wobec ryzyka:

  • unikać go, poprzez usuwanie jego przyczyn;

  • zredukować prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka i łagodzić jego wpływ na twój biznes i produkt;

  • przekazać ryzyko na podmiot zewnętrzny, np. ubezpieczyciela lub podwykonawcę.

  • kontroluj ryzyko – dzięki temu nauczysz się wykrywać nowe zagrożenia i szybko je eliminować. Kieruj się wiedzą, którą zdobyłeś i intuicją. Gromadź wyniki każdej kontroli, archiwizuj dane, aby łatwiej było ci wrócić do nich na wypadek pojawiającego się podobnego i ponownego zagrożenia.

 

Strategia niszy rynkowej sprawdza się na tyle często, że część przedsiębiorców stosuje ją nieświadomie. Odnalezienie niszy nie zagwarantuje ci sukcesu, ale znacznie zwiększy twoje szanse na jego osiągnięcie. Da ci też możliwość rozwoju swoich własnych zainteresowań i umiejętności, a nawet połączenia pracy zarobkowej ze swoim ulubionym hobby.