Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak przygotować się do zatrudnienia pracowników w swojej firmie
  • Jak postępować z pracownikami, by byli zadowoleni
  • Czym są miękkie umiejętności

 

Rozmawiaj...

...a nie przemawiaj. Dla najlepszych menedżerów komunikacja to przede wszystkim dialog z człowiekiem. Tak, nie z pracownikiem, tylko z człowiekiem. Długie listy i maile, godzinne przemówienia, uprawiana każdego dnia propaganda sukcesu – nie tędy droga. To pierwszy krok do tego, by ludzie przestali cię słuchać, by rosły w nich cynizm i nieufność. Mów zrozumiale, odnoś się do konkretów, nie bój się żartować czy okazywać sympatię i wsparcie.

Słuchaj...

...aktywnie. Dobra rozmowa to nie monolog. Jeśli chcesz, by cię słuchano, sam też musisz nauczyć się słuchać. Jeśli padają pytania, na które w danej chwili nie potrafisz odpowiedzieć, wróć do nich później i odpowiedz na nie. Udowadniasz wtedy, że słuchasz i reagujesz.

Bądź dostępny...

...przechadzając się. Management by Walking Around, czyli „zarządzanie przez obchód” polega na tym, by regularnie odwiedzać pracowników i wdawać się z nimi w spontaniczne pogawędki. Nawet jeśli masz ich tylko kilku, ta metoda pozwoli diagnozować problemy i wąskie gardła, okazać ludziom zainteresowanie, sympatię i szacunek, zmotywować ich do wysiłku.

Szanuj...

...bo szacunek rodzi szacunek. Relacja oparta na strachu donikąd cię nie zaprowadzi. Nakazy, zakazy, ręczne sterowanie, krzyk, wytykanie potknięć – takie opresyjne relacje prędzej czy później spowodują, że zostaniesz sam. Kultura szacunku nie polega tylko na tym, by ludzie byli dla siebie mili. Szacunek w stosunku do podwładnych to okazywanie im zaufania, wspieranie ich w kryzysach i cieszenie się z sukcesów, a także dbanie o warunki ich pracy i o to, by zachowali równowagę między życiem zawodowym i prywatnym.

Wymagaj...

...bo biznes to nie „projekt plaża”. Aby jednak móc wymagać efektów, musisz ściśle i zrozumiale przekazać pracownikowi wszystkie informacje, niezbędne do tego, by mógł dobrze wykonać swoją pracę – terminy, zadania i sposób ich wykonania. Gdy zadanie jest skomplikowane, dobrze by pracownik podsumował je w krótkiej notatce, dzięki czemu będziesz wiedział, czy zostałeś dobrze zrozumiany.

Dotrzymuj słowa...

...nawet gdy to niewygodne. Zgodziłeś się na podwyżkę, prowizję czy wolne popołudnie? Ale następnego dnia chciałbyś zmienić zdanie? Nie rób tego, niedotrzymywanie słowa spowoduje, że twój pracownik jeszcze tego samego dnia może zacząć szukać nowego szefa.

Wspieraj kreatywność...

...bo co dwie głowy to nie jedna. Zachęcaj do pomysłowości, zaangażowania i działania na rzecz poprawienia procesów w firmie. Pracownicy, którzy wykazują się takimi inicjatywami, czują się współodpowiedzialni za firmę. A to twój największy skarb.

Nagradzaj...

...i dziel się sukcesem. Pamiętaj, że twoi pracownicy pracują na zysk firmy. Nawet niewielkie wyrazy uznania za dobre wyniki (choćby w postaci premii, vouchera do SPA czy drobnego upominku) są czynnikiem motywującym do dalszych starań. Świadczą też o tym, że zauważasz i doceniasz ich wkład.

Bądź wyrozumiały...

...bo nie myli się tylko ten, kto nic nie robi. Nie zawsze wszystko idzie jak z płatka. Zdarzają się niezadowoleni klienci, niedotrzymane terminy czy choćby zwykłe ludzkie pomyłki. Gdy są to rzadkie sytuacje, wpisz je w ryzyko prowadzenia biznesu, wesprzyj pracownika, który może nie radzić sobie z poczuciem porażki. Jeśli jednak zdarza się to zbyt często, zastanów się, czy zatrudniłeś odpowiednią osobę, czy właściwie wdrożyłeś ją w obowiązki, czy reagowałeś na zgłaszane problemy. Współodpowiedzialność oznacza nie tylko dzielenie się sukcesem, ale i porażkami.

Deleguj...

...bo nie jesteś cyborgiem. Skoro zatrudniasz pracowników, zaufaj im, pozwól na samodzielność w decyzjach i działaniu. Okażesz im również w ten sposób zaufanie i szacunek.

Powodzenia :)