Z tekstu dowiesz się:

  • Czym jest bankowość mobilna
  • Dlaczego może być lepsza od bankowości internetowej
  • Jakie przydatne funkcje oferuje.

 

 

Bankowość mobilna daje Ci swobodę korzystania z rachunku firmowego w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca. Wystarczy, że będziesz miał przy sobie smartfon lub tablet z dostępem do internetu.

 

 

Banki już dawno zrozumiały, ze bankowość mobilna to narzędzie, dzięki któremu najłatwiej będzie budować relacje z klientem i dlatego chętnie ją rozwijają, oddając w nasze ręce coraz ciekawsze i sprytniejsze rozwiązania umożliwiające prostsze i szybsze wykonywanie najczęstszych operacji.

 

Mobilni Polacy 

Prawie połowa Polaków używa internetu mobilnego. Codziennie, średnio godzinę i 17 minut spędzamy w internecie za pomocą naszych urządzeń mobilnych (smartfonów), a z bankowości mobilnej korzystamy częściej niż z nawigacji, map i komunikatorów internetowych*.  

 

Jeśli za pomocą urządzenia mobilnego będziesz chciał skorzystać z usług swojego banku, to możesz po prostu wpisać jego adres w przeglądarce internetowej. Wyświetli Ci się specjalna strona banku przystosowana do niewielkich rozmiarów urządzeń mobilnych.

 

Strona taka zazwyczaj jest uproszczona, zawiera np. mniej elementów graficznych, aby była bardziej czytelna, łatwiejsza w obsłudze i szybko się otwierała. Logowanie lub wpisywanie danych w formularzach (np. zlecając przelew) może być jednak uciążliwe ze względu na wielkość ekranu.

 

Wygodniejszym rozwiązaniem jest zainstalowanie na swoim smartfonie lub tablecie aplikacji banku. To specjalnie przygotowana wersja systemu transakcyjnego banku, która oprócz łatwiejszego wykonywania najczęstszych operacji, daje Ci dodatkowo możliwość skorzystania z unikalnych usług, których nie znajdziesz w tradycyjnej bankowości internetowej. Dzięki nim wiele operacji wykonasz w prostszy sposób, wykorzystując rozwiązania niedostępne na komputerach stacjonarnych lub laptopach.

 

 

Znak czasów:

Zdecydowana większość banków daje przedsiębiorcom możliwość skorzystania z aplikacji mobilnej. Coraz częściej jest to argument decydujący o wyborze danej oferty.

Zazwyczaj banki szykują swoje aplikacje na różne systemy. Najpopularniejsze z nich to Android, iOS oraz Windows.

 

Jednakowe standardy

 

Lista podstawowych operacji, jakie możesz wykonać za pomocą aplikacji mobilnej jest taka sama niezależnie od banku. Zawsze będziesz miał możliwość:

  • sprawdzenia salda rachunku oraz historii operacji,
  • dokonywania przelewów między własnymi rachunkami,
  • zlecenia przelewu do dowolnego odbiorcy, lub do odbiorcy zdefiniowanego wcześniej w systemie, w tym do urzędu skarbowego i ZUS,
  • przeglądnięcia listy rachunków, lokat i kart,
  • wyszukania najbliższego oddziału lub bankomatu,
  • szybkiego kontaktu z infolinią.

 

Aby sprawdzić, jak wygląda aplikacja i przetestować funkcje które oferuje, możesz zainstalować ja na swoim urządzeniu zanim jeszcze zostaniesz klientem banku. Potem możesz skorzystać z opcji demo i przeprowadzić interesujące Cię operacje. Rozwiązanie takie jest dostępne w większości aplikacji.

 

O przydatności aplikacji w codziennym zarządzaniu rachunkiem firmowym decydują najczęściej opcje dodatkowe. Im bogatszy pakiet narzędzi umożliwiających Ci skuteczne zarządzanie środkami, tym bardziej funkcjonalna będzie aplikacja.

 

Wśród narzędzi dostępnych w aplikacjach jest między innymi możliwość:

  • przygotowywania zleceń do autoryzacji przez uprawnionych użytkowników, w tym przygotowywania całych „koszyków zleceń”,
  • przeglądania i autoryzowania zleceń przygotowanych przez innych użytkowników zgodnie z nadanymi uprawnieniami, w tym autoryzowania wielu zleceń jednocześnie (np. realizacja wypłat wynagrodzenia dla pracowników),
  • wykorzystania wieloosobowej autoryzacji, czyli akceptacji zleceń przez kilka uprawnionych do tego osób łącznie,
  • obsługi rachunków wielu firm za pomocą jednej aplikacji bez konieczności przelogowania się między rachunkami,
  • zakładania i zrywania lokat terminowych,
  • sprawdzania aktualnych kursów walut oraz zlecania transakcji walutowych,
  • zlecania przelewów z datą przyszłą, przelewów walutowych (np. SEPA), definiowania stałych zleceń,
  • korzystania z serwisów informacyjnych,
  • sprawdzania oferty produktowej banku oraz składania wniosków o nowe usługi np. założenie rachunku oszczędnościowego lub walutowego.
     

 

To zrobisz tylko mobilnie

 

Niektóre usługi są dostępne tylko dla użytkowników mobilnych. Tradycyjna bankowość internetowa nie pozwoli Ci np.:

 

  • łatwo opłacić faktury za pomocą skanu umieszczonego na niej kodu QR - bez konieczności ręcznego wpisywania danych do formularza,
  • szybko zlokalizować oddziału banku, najbliższego bankomatu lub punktu usługowego oferującego Ci specjalne rabaty – zrobisz to wykorzystując lokalizację swojego urządzenia

 

BLIK = wygoda 

Płatność BLIK odbywa się poprzez wprowadzenie na terminalu płatniczym kodu wygenerowanego za pomocą aplikacji.

 

Jeśli chcesz zacząć używać aplikacji mobilnej swojego banku, możliwe że będziesz musiał skontaktować się z infolinią i aktywować usługę zanim stanie się w pełni funkcjonalna. W niektórych przypadkach aktywacji możesz też dokonać za pomocą bankowości internetowej.

 

Oprócz tego część banków daje przedsiębiorcom możliwość korzystania z rozwiązań przetestowanych i lubianych przez klientów indywidualnych. Taką usługą jest np. możliwość korzystania z BLIK, czyli systemu płatności telefonem, bez użycia karty płatniczej.

 

 

 

*WeAreSocial – Digital in 2016 Report